Thursday, September 23, 2010

Kiev bangkit dari kesengsaraan...

Kiev, sebuah bandar yang terletak di Ukraine, memberi ilham kepada saya dalam menghasilkan sebuah cerpen yang mengangkat peperangan sebagai persoalan yang dominan. Kiev atau nama asalnya, Kyvi, terletak di utara Ukraine dan mempunyai kapasiti penduduk berjumlah 2.8 juta.

Siapa sangka, di sebalik keindahan dan kedamaian Kiev, suatu masa dahulu ia pernah menjadi lokasi ribuan askar terkorban dalam Perang Dunia Kedua. Memori dari peperangan tersebut masih mekar dalam ingatan kerana ramai yang kehilangan ahli keluarga dalam perang tersebut. Dianggarkan hampir 10 juta orang rakyat Ukraine terkorban pada Perang Dunia Kedua.

Hampir kebanyakan dokumentari perang yang disiarkan di media lebih memfokuskan penglibatan tentera Germany yang dipimpin oleh Adolf Hitler tetapi cerpen yang sedang saya hasilkan lebih memfokuskan seteru mereka dalam World War II iaitu Ukraine.




Bingkisan video di atas memberi sedikit gambaran tentang suasana ketika serangan Germany ke atas Ukraine pada tahun 1939 sehingga 1945.

1 comment:

  1. Izzuddin
    rakaman entri yang menarik. wah, luar biasa artis perempuan yang cantik itu. saya menunggu cerpennya.

    ReplyDelete